Krystalnatten

Når nogen spørger mig hvor i byen jeg bor, smiler jeg stolt, slår ud med armene og siger: Jeg bor på Christianshavn. Underforstået, selvfølgelig, hvor ellers? Vil de vide hvor præcis på Christianshavn, smiler jeg vedvarende og siger: I benenden. Hvis de så hæver det ene øjenbryn og ser spørgende på mig, bliver jeg nødt til at præcisere det yderligere ved at sige: I Strygejernet … i den boligkarre der hedder Strygejernet ... i en af B&Ws gamle arbejderklassebarakker, bygget til arbejderne, svejserne og smedene, svendene og stikirenddrengene fra det nedlagte skibsværft, hvorfra store skibe er sejlet ud på verdenshavene og hvoraf der nu kun er den lysegrå løftekran og tørdokken tilbage.
   Jeg bor på anden sal. Med rindende vand. I en af de byfornyede, men oprindeligt små trange toværelses lejligheder med lokummet placeret i trappeskakten på køkkentrappen. Det er ikke noget særligt, siger jeg … skødesløst smilende.
   Husene er bygget alt for tæt, facaderne tårner sig op og skygger for solen. De er vel nærmest sodfarvede, grå, blakkede, skjoldede med mørke tunger der hænger som gobeliner fra gesimserne, når det har regnet. Murværket slår revner, mørtelen er porøs og drysser, og selve gaden der er aflang og lukket i begge ender som en kiste, synes at være sunket i årenes løb. Asfalten sprækker. Fliserne på fortovet ligger skævt med hjørner der stritter i vejret, så især ikke indfødte og tyske turister fra Hannover af og til støder tåen mod en kant og snubler forover for i sidste øjeblik at rette op, genfinde balancen og grine lidt fjoget. Kantstenene er enten fladmaste eller stritter infernalsk, så de parkerede biler hælder til den ene side eller den anden i unaturlige vinker. Det damper fra ristene i rendestenen, fra lyskasserne, fundamentet har slagside og alle trappetrin til opgangene er  alt for høje. Små børn og hunde må løftes og gamle mennesker og gangbesværede må tage sig sammen, stå og sunde sig over rollatoren eller stokken, inden de gør forsøget.
   Alligevel er det en okay gade. Jeg kan egentlig ikke forklare hvorfor. Engang som helt ung, før jeg flyttede hertil, gik jeg gennem gaden en mørk aften, jeg skulle til en fest et sted i nærheden, jeg kom fra strækningen langs kanalen hvor tovværket slog mod masterne og vandet lå roligt i havnebassinet. Den eksklusive strækning med de oprindelige, restaurerede huse, gaslygter, grønne lanterner og faconklippede buksbom foran dørene. Jeg holdt mod højre, drejede om hjørnet ind mellem de markant højere huse, skrånede over brostensbelægningen i Brobergsgade og lod blikket glide op over den dunkelt belyste, massive, nærmest bombastiske boligmasse i Burmeistersgade. Jeg standsede brat. Husene lå som grundstødte containerskibe i et kulsort hav. Jeg tænkte på Melville og på gyserhistorier med Poe. Mågerne sad på skorstenene, månen lyste spøgelseshvidt. Jeg var lille bitte i forhold og tænkte, at her gad jeg virkelig aldrig nogen sinde bo, ikke på vilkår … og nu har jeg boet her i tyve år.
   Hvis nogen spørger mig hvorfor … måske fordi de synes at affaldet flyder på fortovet efter weekendens udskejelser og at der stinker af grillbar, kloakslam, brakvand, råddent tang og af afbrændt affald fra lossepladsen og Amagerværket når vinden kommer fra nordøst, siger jeg, som om det forklarer noget som helst: at alle mine børn jo er født her … at de er opvokset her … i denne gade. Jeg siger som for at forsvare mig, over for den slet skjulte undrende og en anelse misbilligende mimik der sandsynligvis nu vil brede sig over den spørgendes ansigt, den lille sammentrækning over næseroden, den lille rytmiske tic der er under udvikling ved det ene øje, at det altså ikke er en kedelig gade. Bestemt ikke. Jeg siger: engang var der en bombe der sprang i nummer 8 lige over for min lejlighed. En hjemmelavet bombe. Den raserede to lejligheder i stueetagen og smadrede samtlige vinduer i hele gaden. Jeg vil holde inde her for at afvente en negativ reaktion. Nu er jeg ude på det dybe, tænker jeg. Og nu er den spørgende sikkert nær ved at miste interessen, blikket begynder at flakke. Jeg tænker at vedkommende tænker: hold da kæft et hul i jorden, godt det ikke er mig der bor der, og måske har vedkommende vendt skulderen lidt til den ene side og er på vej væk, har allerede foden ud over kantstenen, eller er lige ved at få øjenkontakt med bordherren til den anden side, idet jeg påberåber mig mere opmærksomhed ved et træk i ærmet og med insisterende og lidt dirrende stemme at fortsætte.
   Det er den koldeste gade i København. Når vinden kommer ind fra havet, hyler den, så træskeletterne inde i karréerne knager, så halmen og de sammenknugede aviser der er brugt som isoleringsmateriale mellem væggene giver lyd fra sig, en underlig knitrende lyd som hviskende stemmer fra fortiden, som om alle boligkarreens tidligere beboere vil give deres besyv med, fortælle om svejseflammer, rullemaskiner, vuggedød etc. Og når det rigtig stormer fra nord, svinger gadelygterne frem og tilbage som insisterende penduler, duerne kan ikke få fodfæste på gesimserne, og papkasser, pizzabakker og gamle aviser, alt der ikke er naglet fast, flyver af helvede til ned ad Prinsessegade, mens husene i min gade ikke flytter sig en tomme.
   Og andre gange kommer tågen ind fra havet, sejler stille ind mellem husene, og når temperaturen samtidig falder, i februar for eksempel, kan det ske at tågen krystalliserer og lægger sig som et glimtende hvidt lag over hele kvarteret. Jeg elsker når det sker. Jeg står ud af sengen og står på gulvet med bare fødder ved vinduet og ser den komme, som en hvid hånd der føler sig frem, strejfer alle gesimser, påpeger tagenes skiffer, de nordvendte gavle, trappeskakternes skrå vinkler og de sprossede vinduer i taget der står på klem.
   Og på sådan en … nå ja, næsten fortryllende nat med tæt tåge efterfulgt af frost, sprang en bombe i nummer 8, raserede to lejligheder og lufttrykket fra eksplosionen blæste samtlige ruder i hele gaden ud af deres rammer i ét nu, i en brusende bevægelse. Glas stod i kaskader fra husene. Men det var ikke det der i sig selv var bemærkelsesværdigt, ikke eksplosionen, braget, den røde stikflamme der stak ud af kælderskakten og det blitzagtige glimt der fik alle glatte flader af is og glas til at stråle, mens de roterende sendte lyset videre i alle retninger med en sindssyg intensitet … men det efterfølgende mørke og stilheden der sank ned i gaden mellem husene som gennem et hav.
   Ansigterne, der et efter et kom til syne i de sorte huller. Beboerne i min gade, der alle dukkede op og stod ved de tomme vinduesrammer og så ud i natten, alle de mennesker, borgere i min by, i min gade. Mine naboer. Mine cool cool naboer der ikke fortrak en mine, men stille og roligt hentede fejekostene frem fra skabet under køkken­vasken og begyndte at feje glasskår ned fra karmene ... mens en eller anden længere henne, i nummer 14, lagde traileren til Jean-Jaques Beineix' film Diva på pladespilleren og skruede op for sin for­stær­ker ... og måske er det grunden til at jeg bliver hængende her …
   Denne lyd af klirrende glas der falder fra gesimserne i min gade … fusioneret med Wilhelmenia Wiggins Ferandez' stemme der flyder ubesværet mellem de skarpe kanter i denne krystalnat … så er det som om selv den tungeste grundstødte boligkarre river sig løs fra ankerkæden … og sejler i verdenshavet.

 

Mit kvarter

Fortællinger 2010

Rosinante

 

●  Presse

●  Læs uddrag

●  Køb bogen