Presse
"Laila Ingrid Rasmussen skriver helt fortryllende og indlevende om børnehaven, dens ude- og inderum befolket af myldrende, snakkende foretagsomme bløde små menneskekroppe."
"Det er ikke hver dag, en anmelder bryder ud i sang under læsningen af et værk. Men det skete flere gange for denne anmelder under læsningen af Laila Ingrid Rasmussens roman 'En skærsommerdag' ... Det er en usædvanlig roman derved, at den udelukkende udspiller sig i en børnehave ... Vi bliver ikke i børnenes lilleverden. Laila Ingrid Rasmussen åbner ud til større sammenhænge. Centralt står en stor kastanje som en anden Yggdrasil på legepladsen. Mange former for liv udspiller sig omkring det træ. Kærlighed og smerte. 'En skærsommerdag' er et litterært værk, men romanen må også kunne tjene som inspiration for mennesker, som til daglig er tæt på børnenes verden."
"Laila Ingrid Rasmussens sprog holdes i en langsomt deducerende hovedsætningsstil, der emulerer det opmærksomme barns førstehåndsindtryk og rolige iagttagen. I lyriske, tidløse vendinger udviskes grænserne mellem mennesker, natur og jorden, og tilbage står bare den stærke junisol og forelskelsens flimren for øjnene. Det er fint ramt og teknisk set imponerende, at Laila Ingrid Rasmussen gennemfører så stilsikkert ... 'En skærsommerdag' er på mange måder enestående i sin forståelse og beskrivelse af de vilde børns førciviliserede verden, der synes både evig og uendelig."
"Børnehaven er faktisk hentet i virkeligheden ... Men som det gælder al god og fin litteratur (og den her bog hører helt sikket til i den kategori), så løfter Laila Ingrid Rasmussen begivenheder og personer ud af det specifikke og giver dem en almengyldig resonans. I dette tilfælde handler det om omsorg, kærlighed, begær ... Og så er det alligevel åbenlyst, at romanen også er en nærmest politisk kommentar. Børnehaveuniverset er blottet for kommunale reguleringer, læreplaner, kompetencemål osv. osv."
"Alle ved jo, at børn er vanvittigt hårdt arbejde, men Laila Ingrid Rasmussens ubetingede begejstring er pragtfuld, især fordi den fortætter sig i det fineste, poetiske udtryk, som fanger den sarteste følelse i flugten."
"Det er en øm, varm og sansefyldt roman i et poetisk sprog. Den emmer ikke blot af kærlighed til børnene, træerne, roserne og den navnløse unge mand - den lyser også af kærlighed til sproget selv, der leger flimrende ned over siderne som solglimt i en sandkasse, hvor børnene har 'tankerne fulde af vind og lommerne fulde af sand'. Det er så fint."
|
En skærsommerdag Roman 2016 Tiderne Skifter
● Presse |