Fra tegneblok til
romaner
INTERVIEW af Marianne Juhl, Jyllands-Posten 1997
Der var ingen litteratur i Laila Ingrid Rasmussens barndom. Men et digt af
Michael Strunge i radioen og et råd fra forfatteren Poul Borum satte hende i
gang med at skrive. Hendes anden roman "Betingelser for liv" har fået nogle af
forårets bedste anmeldelser
Som barn holdt Laila Ingrid Rasmussen meget af at sidde i vindueskarmen og tegne
alt, hvad der foregik nede på gaden. Gaden var Nansensgade i København, før den
blev den "litterære" gade, den er i dag, med antikvariater, Brøndums forlag,
bogcafé m.m.
"Det var et rigtigt arbejderkvarter," fortæller Laila Ingrid
Rasmussen. "Vi boede oven på et værtshus, og der lå et værtshus lige ved siden
af. Jeg kunne alle tidens schlagere udenad dengang, for lige på den anden side
af væggen ved min seng stod værtshusets jukeboks og kørte døgnet rundt. Så jeg
kunne ikke bare omkvædet, men hele teksten til "Hvor er du dejlig, Angelique".
"Det er nu ikke døgnmelodier, der præger Laila Ingrid Rasmussens nye roman
"Betingelser for liv", som udkom for et par uger siden. Men man kan godt finde
en linie tilbage til hendes glæde ved at tegne. De fine anmeldelser af romanen
hæfter sig alle ved hendes iagttagelseskunst og de præcise gengivelser af det
sete. Blandt andre skriver Jyllands-Postens Hans Andersen om en scene, hvor
bogens fortæller forvilder sig ind i medinaen i Marokko: "... et genialt stykke
prosa, hvor virkeligheden afmales, mens kultursammenstødet eksploderer".
OVERLEVELSE
"Betingelser for liv" er mere en reflekterende rejsefortælling end en roman i
klassisk forstand. Der er ikke nogen egentlig handling eller indgående
karakteristik af personerne.
"Man får ikke meget at vide om de to personer, den kvindelige
fortæller og hendes ven. Det, der har interesseret mig, er, hvordan de ser og
bearbejder verden og forsøger at begribe det, de ser. Jeg vil ikke gøre verden
til et lille, håndterbart sted, som kan forklares. Jeg ville hellere vise
tilværelsens mangfoldighed og livet som et under."
"Ja, jeg ved godt, det er
store ord," siger hun lidt undskyldende, "men jeg opfatter det at være forfatter
som at være en person, der udsætter sig for verden, indoptager den i sig og
giver den fra sig på en kunstnerisk måde."
"Man kunne måske kalde min bog for en
eksistentialistisk krimi. Der er ikke foregået en forbrydelse, men ligesom i en
krimi er der et spor, man kan følge og som på en eller anden måde danner et
mønster."
"Når jeg fortæller om hajen, der ikke har nogen svømmeblære og derfor
må bevæge sig konstant for ikke at synke til bunds. Om blæksprutten, der prøver
at undslippe fiskeren. Om gadehandlerens snegle, der prøver at kravle væk fra
hans bord, og om drengen der kører på sin ladcykel i modvind og er ved at vælte.
Så forsøger jeg at sige det samme - viljen til overlevelse, i dens mange
forskellige udtryk."
"Der er alle mulige former for "betingelser for liv" -
biologiske, klimatiske, geografiske, sociale. Men der er også nogle fælles
vilkår, uanset hvor i verden, man kommer fra. Fælles er det, at vi vil leve det
liv, vi har fået, uanset hvor usle vilkårene er. For alle mennesker er der nogle
øjeblikke, der gør alle de andre øjeblikke værd at leve.
Derfor er der hverken fortid eller fremtid i min bog. Kun øjeblikke. Personerne vil gerne leve deres liv hundrede procent, være
hundrede procent nærværende i deres liv. Det er svært, men det er positivt at
forsøge. Selv er jeg allermest nærværende, når jeg skriver. Det er måske derfor,
jeg kan lide at være forfatter."
STRUNGE-DIGT
Laila Ingrid Rasmussen gik i Nansensgade skole, og så vidt hun husker, læste de
stort set ingen litteratur i skolen.
"Men jeg var god til at skrive stile. Der var bare ikke
rigtig nogen, der gjorde mig opmærksom på det. Jeg stavede nemlig ad helvede
til, og det trak altid karakteren ned."
Der var heller ingen, der læste, i
hendes familie, som alle var uden uddannelse. Så det blev tegneblokken i stedet
for. Senere, i det som hun kalder "de glade punk-dage", begyndte hun at spille
på el-bas.
Efter skolen tog hun en kortere uddannelse og havde derefter
en masse forskellige jobs. Hun fik også kæreste og barn, en datter der i dag er
ni år. I de år begyndte hun at læse:
"Jeg hørte en morgen i radioen et digt af
Michael Strunge, og så gav jeg mig til at læse ham. Det var første gang, jeg
læste digte. Jeg syntes, han skrev om alt det, som jeg selv gik og tænkte, og
det gav mig lyst til at skrive."
"Så var jeg til en koncert, hvor Poul Borum
også var. Jeg tog mod til mig og gik hen til ham: "Jeg vil gerne være forfatter,
hvordan gør man?" Han svarede, at jeg skulle sende digte til tidsskriftet
"Hvedekorn". Siden søgte jeg så ind på Forfatterskolen. Men jeg kom ikke ind
første gang, for jeg skrev ærlig talt nogle dårlige digte. Men næste gang kom
jeg ind på prosa-holdet."
MAROKKO-REJSE
Et
stort verdenskort fylder det meste af en væg i Laila Ingrid Rasmussens lejlighed
på Christianshavn.
"Det er godt at holde sig for øje, hvor lille et land Danmark
er," siger hun.
På sin tur gennem Marokko oplever fortælleren i bogen, at hun
og hendes ven går rundt for at se på det fremmede land. Men i virkeligheden er
blikket rettet den anden vej - det er dem, der bliver stirret på fra alle
kanter.
"Jeg havde aldrig før været uden for Europa. Men efter min
debutroman "Déjà-vu" fik jeg et arbejdslegat fra Kulturministeriet, og det
brugte jeg straks på en rejse til Portugal og Marokko. Det er sundt at flytte
sig. Man kan jo ikke blive ved med at opleve noget på vej til bageren."
"Men det
var chokerende at rejse dernede. Man er fuldstændig frataget sin identitet. Alt
det man er. Eller tror, man er. Dernede ser de bare på én som en stinkende rig
turist. Og her i Danmark er vi jo bare ludfattige forfattere. Man har heller
ingen fælles referencer med de mennesker. Der er kun lige mødet. Det spændende
er så: er man i stand til at nærme sig hinanden?"
VENTETID
Laila Ingrid Rasmussen er høj-højgravid og skal føde om tre uger. Så hvornår hun
kommer i gang med at skrive igen afhænger af, hvornår hun får en vuggestueplads:
"Men jeg skal nu nok få skrevet de bøger, jeg skal skrive i mit liv. Efter romanen "Déjà-vu" fra 1994 gik der lang tid, før jeg
kom i gang igen, og jeg var meget bange for, at "toget skulle være kørt". Jeg
var slet ikke tilfreds med "Betingelser for liv". Jeg var faktisk lige ved at
skrotte manuskriptet. Men så fik den så fine anmeldelser, at jeg var helt
målløs. Så, nej, jeg er ikke bange mere," siger hun og ser meget beslutsom ud.
|
|